tiistai 4. helmikuuta 2014

Hyvä kuolema kirveellä otsaan

Kun minä näin televisiouutisissa ensimmäisen kerran Kirkon Yhteisvastuukeräyksen julisteen, missä vanha nainen on miehen sylissä, näin vetokahvassa hirttosilmukan. Mistä lie moinen harhanäky?
Tänä aamuna luin netissä, että kirkon liian rajuja julisteita on kritisoitu. Sain tietää, että mainostoimisto on käyttänyt mallina Michelangelon Pietà-veistosta. Tosiaankin Jeesuksenhan kerrotaan saaneen oikein hyvän saattohoidon ja kuoleman.
Näin myös presidentin puheen yhteisvastuukeräyksen avaamiseksi ja jälleen olen haavi auki. Eikö yhteiskunnan tehtävä ole hoitaa sairaanhoito ja sen mukana myös saattohoito. Sanottu on, että yhteiskunnan hyvyys mitataan sillä, miten se kohtelee heikoimpiaan. Yhteisvastuulla luulisi olevan tarvitsevampiakin kohteita, joihin hyväntekeväisyys paremmin sopisi.
Saattohoito kuuluu siis niihin palveluihin, joita ainakin minä odotan saavani maksamillani veroilla. Ja niitä minä totisesti olen maksanut.
Saattohoidon laadusta voidaan olla tietysti montaa mieltä. Aivan luotettavalta taholta olen saanut tietää, että lääkärit opettavat hoitajat antamaan morfiinina yliannostuksen, kun hetki lyö. Eilen minulle kerrottiin, että sama saadaan aikaan antamalla morfiinipumppu kuolevan omaan käteen.
Olen juuri lukenut JC Jersildin romaanin Efter Floden. Kirjailija itse on lääkäri. Romaani on dystopia ydintuhon jälkeisestä maailmasta. Siinä kerrotaan Hippocrateen valasta, jonka mukaan lääkärin pitää auttaa ihminen hyvään kuolemaan, kun hetki on tullut. Vähäisistä välineistä kärsivä lääkäri hoitaa asian lyömällä kirveen kuolevan otsaan. Operaatiota seuraa nopea, kivuton kuolema.
Tämän lisäksi kirjailija kertoo Hippocrateen olleen sitä mieltä, että lääkäri ei saa koskaan puhua ja nauraa niin, että ikenet näkyvät. Minä olenkin aina ihmetellyt, mitä ne mumisevat.
Yhteisvastuukeräyksellä on ilmeisesti myös tarkoitus herätellä ja edistää eutanasia-keskustelua. Jälleen minä ihmettelen: Miksi ei hoitotestamentti riitä? Miksi tarvitaan erillinen säädös eutanasiasta? Onko sillä tarkoitus vain laillistaa nykyinen käytäntö?
 
 
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti