maanantai 3. helmikuuta 2014

Miksi minua epäillään ja mistä?

Vuosi sitten syksyllä matkustin Berliiniin. Kentän turvatarkastuksessa laitteet piipittivät. Minut otettiin sivuun ja tutkittiin metallinpaljastimella. Mitään ei löytynyt.
Takaisin tullessa sama juttu: Minut ainoana otettiin kiinni, vaikka samassa seurassa täynnä rautaa ja lävistyksiä olevat nuoret kävelivät suoraan läpi.
Viime jouluna halusin juhlaa viettämään toiseen kotikaupunkiini Berliiniin. Jälleen turvatarkastuksessa sama juttu: Portit piipittivät, mutta nyt minut tutkittiin käsikopelolla.
Sen jälkeen käsilaukkuni tyhjennettiin ja vietiin jonnekin kuvattavaksi. Mitään ei löytynyt. Tätä toimenpidettä kutsuttiin satunnaistarkastukseksi. Tulomatkalla Toinen jäi portille ja tutkittiin metallinpaljastimella. Ehkä ajateltiin minun kätkeneen salaisuuteni miehen taskuun.
Muut kulkivat nytkin muina miehinä ja naisina portista läpi samoin kuin edellisenä vuonna.
Viranomaiset tekevät tietysti vain työtänsä niin kuin pyövelitkin. Olisi kuitenkin mielestäni syytä edes kertoa epäillylle, mistä häntä epäillään. Ja ainakin vähintään pyytää anteeksi väärää epäilyä.
Vai johtuuko minun erityiskohteluni mahdollisesti jostain ennakkoprofiloinnista. Tietääkö kukaan, mistä sellaista voisi tiedustella? Eikö tietoturvalain mukaan kaikki yksilöä koskeva tieto ole näytettävä ainakin hänelle itselleen?
Tai ehkä minä vain olen niin hirvittävän epäilyttävän näköinen mummo.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti