Tämä' blogini 15.7.2011 tuli mieleeni, kun luin
Etelä-Uusimaa-lehdestä 29.6.2017 jutun otsikolla "Apua elämän suuntaan
ja lupa olla oma itsensä".
Jutussa kerrotaan Kulbitalo Fontanasta,
jonka alkujuuret ovat Yhdysvalloissa 1940-luvulla. Sieltä ideologia on
levinnyt ympäri maailman. Karjaalla toimiva klubitalo maksaa järjestölle
vuosittain noin 200 euroa laatukriteereiden varmistamisesta.
Yhdistyksessä toimii parhaillaan noin 170 jäsentä, joista vajaa puolet on aktiivisia. Mukana
tässä on myös mielenterveyskuntoutujia sekä Hangosta, Inkoosta,
Siuntiosta ja Kirkkonummelta Raaseporin lisäksi. Toiminnanjohtaja Sofia
Berglund kehuu järjestelmää hyvin kustannustehokkaksi.
Kulbitalossa on viisi palkallista työntekijää ja haaveissa auto, jolla
jäsenet voitaisiin kuljettaa talon ja kodin välillä. Tähän eivät rahat
ole riittäneet.
Tärkeintä on, ettei kukaan jäisi kotiinsa yksin.
Tavoitteena on palauttaa mielenterveyskuntoilija takaisin työelämään ja
heidän välittämisensä "yleismiehiksi" erilaisiin työtehtäviin.
Yhteistyötä tehdään erilaisten järjestöjen kanssa. Parhaillaan
suunnitelmissa on suomen kielen opiskelun aloittaminen ja pian
esiteltävän markkinointivideon editointi.
Tälle vuodelle kaupunki
on myöntänyt järjestölle 90 000 euroa viime vuoden 100 000 asemesta.
Tätä toiminnannjohtaja pahoittelee, koska mielenterveyongelmat eivät ole
kadonneet eivätkä tule katoamaan, hän sanoo.
Näin asia on. Eivät
katoa mielenterveysongelmat niin kauan kuin tunnottomat päättäjät
kiristävät silmukaa ihmisten kaulan ympärillä. Minua tämä asia koskettaa
juuri nyt erittäin paljon, kun itselleni hyvin rakas ihminen murtui
te-keskuksen pompotuksen seurauksena. Ikänsä raskasta ruumiillista työtä
tehnyt ja työtapaturmassa työkykynsä menettänyt ihminen kuuluu
eläkkeelle. Ei mihinkään surkeille tip-tap-kursseille, joutaviin
haastatteluihin tai orjatyöhön "yleismieheksi".
Nuorena plikkana oli helppoa, kun maailma oli tässä ja nyt. Aurinko
paistoi ja maantie oli kuuma. Moottoripyörän tarakalla kiljuttiin ja
mentiin lujaa.
Vähän vanhempana alkoivat selvitä maailman rakenteet. Palikat olivat
hyvässä järjestyksessä: alkuyhteiskunta, orjuus, feodalismi,
kapitalismi, sosialismi ja kommunismi. Eespäin, eespäin tiellä
taistojen… 70-luvulla kokemusta tuli hankituksi Moskovasta ja
Itä-Saksasta ja jo silloin tiesin, että sosialismi tulee romahtamaan.
Itä-Berliinin jälkeen pakenin paimeneksi korpeen, missä kului 15 vuotta.
Ja loppu on ollut jatkuvaa muutosta ja historiaa. Tietysti.
Vuonna 2010 joulukuussa luin Mika Mannermaan kirjan Matka,
jossa hän pohtii muun muassa tietoyhteiskunnan muuttumista
bioyhteiskunnaksi seuraavien kymmenen, ehkä kahdenkymmenen vuoden
kuluessa. Kirja ilmestyi vuonna 2002. Aiheesta hän esittää kaksi
skenaariota: Menestyjät jaluuserit ja Hyvien ihmisten juhla.
Ensimmäisessä skenaariossa, Menestyjät ja luuserit, yhteiskunnan
moraalikoodin sanelisivat dollari, jeni ja euro sekä ahneus ja röyhkeys.
Mannermaan ennustuksessa pieni eliitti
”maksimoisi kaikki bioteknologian
ihanuudet omalla kohdallaan. Kauneuden, urheilullisuuden, geneettisesti
huippuunsa viritetyt aivot, sataanviiteenkymmeneen kipuavan
älykkyysosamäärän, ylimääräistä neurologista muistikapasiteettia gigojen
potenseissa. Luomuaivoilla ei olisi sanomista”.
Eliitin lisäksi tarvittaisiin tavallisia tolvanoita, jotka toimisivat
lähinnä palvelevissa tehtävissä. Koneiden kilpailijoita ihmisistä ei
kannattaisi jalostaa ainakaan voimassa ja vahvuudessa. Tolvanoiden
elinikää ei kannattaisi pidentää, vaan pikemminkin ”hiukan lyhentää,
jotta eivät ruikuttaisi ja kuluttaisi resursseja vanhetessaan vaan
tekisivät töitä ja kuolisivat sitten pian pois”. Heille sopiva elinikä
olisi ehkä keskimäärin 60 vuotta.
Toisessa skenaariossa, Hyvien ihmisten juhlassa, ”keskeiset
moraalikoodit asetettaisiin kansalaisten valitsemissa
yhteiskunnallisissa elimissä kaikilla tasoilla”. Yhteiskunnassa
sovellettaisiin geeniteknologiaa kaikilla mahdollisilla alueilla, myös
ruuan tuotannossa kaikkein köyhimmillä alueilla. Hyvien ihmisten
maailmassa ei enää kuoltaisi joukkomitassa nälkään.
”Ihmisen eliniän pidentyminen
keskimäärin 100 vuoteen ja sen ylikin merkitsisi huomattavaa muutosta
ihmisten yhteisöllisissä suhteissa. Nyt ihminen tulee tuntemaan
vanhempansa ja isovanhempansa ja toisaalta lapsensa ja lapsenlapsensa.
Uudessa maailmassa heidän elämäänsä vaikuttavat lisäksi isoisovanhemmat
ja lapsenlapsenlapset. Huikeasti kasvanut ihmissuhdeverkosto.”
”Hyvien Ihmisten skenaariossa
käytäisiin loppumatonta habermasilaista keskustelua siitä, mikä on
sallittua ja miten pitkälle voidaan mennä. Totuus eläisi ajassa
jatkuvasti, mutta sillä olisi selvä suunta: eteenpäin. Peruslogiikka
olisi, että bioteknologioiden eri alueiden synnyttämiä uusia
innovaatioita nopeimmat kannattavat välittömästi, monet ensin
vastustavat ja sitten hyväksyvät, ja aina jää pieni joukko, joka on
uskossaan vankka eikä hyväksy minkäänlaista ´Jumalan, Jahven tai Allahin
töiden´ näpelöintiä. He saavat ilmaista ja pitää kantansa Hyvien
Ihmisten skenaariossa, mutta eivät kykene estämään kehitystä.”
Kaiken tämän nykyisen kaaoksen keskellä tuntuu siltä, että molemmat
skenaariot etenevät kilvan. Paluuta entiseen ei varmaankaan ole, vaikka
jo kokoomuspoliitikko eduskunnassa avuttomuuteensa tunnustaen huutaa
entisen markkinakapitalismin perään.
Jos minun pitäisi tämän päivän järjellä sanoa, millainen maailma on
kahdenkymmenen vuoden kuluttua, niin olisi pakko vastata: Minä en tiedä.
”Mitä tahansa kuvittelemme siitä,
juuri se tuskin tapahtuu. Raportit tulevaisuudesta ovat nimittäin ennen
kaikkea raportteja siitä mitä tapahtuu nykypäivässä, ja myös ihmisyyden
ylimielisyyden peilejä. Jos historia on opettanut meille jotain, niin
ainakin sen että ihminen on aina hellyyttävän varma siitä että juuri hän
on kykenevä nähdä [sic] tulevaisuuteen, vaikka kaikki sukupolvet ennen
häntä on tässä epäonnistunut.”
Tästä syystä Rehnin mielestä on kiinnostavampaa tutkia tulevaisuutta
negaatioiden kautta. Pitäisi nähdä, että kaikki väittämät ovat usein
ainakin osittain sekä niitä ideoineiden markkinavoimien että käsitteiden
politiikan vääristämiä. Tämä taas johtuu siitä, että ihminen etsii
turvallisuutta, jonka nykyisyys antaa:
”Ei niin että olettaisimme että
suositut tulevaisuuskuvat olisivat aina vääriä, eikä niin että
olettaisimme niiden vastakohdan olevan sen oikeampi, vaan niin että myös
harkitsemme mitä kieroutumia näihin mahtuu. Miten ihmisen tahto tuntea
turvallisuutta, eli toivoa että hänen nyky-ymmärryksensä kelpaisi myös
tulevaisuudessa, vaikuttaa tapaamme puhua? Miten alitajuinen pelko (tai
ihastus) vaikuttaa tulevaisuuskuviin? Miten luonnollinen halumme
juhlistaa uutta ja jännittävää sokaisee meidät asioille jotka eivät ehkä
ole juuri tätä?”
Ihmisten taipumuksena on siis johtaa tulevaisuus nykyisyydestä, ja vain siitä, mitään varsinaisesti uutta keksimättä.
Yhtenä esimerkkinä Rehn mainitsee digitalisaation, joka on kuin
taikasana. Se ratkaisee lähes kaikki ongelmat, kuten olemme kuulleet ja
nähneet. Digitalisaatiosta jauhavat ainakin kaikki he, joiden ura ja
tienestit ovat riippuvaisia digitalisaation menestyksestä. Samalla on
kuitenkin mahdollista, että se edustaa hyvin samanlaista kehityskäyrää
kuin sähkö aikoinaan. Rehn kirjoittaa:
”Mullistava, omalla tavallaan, mutta
ennen kaikkea tavalla jossa kaikki on tulevaisuudessa digitalisoitu
luonnostaan, ja että digitalisaatio edustaa yksinkertaista oletusarvoa,
sellaista joka on kilpailuvalttina merkityksetön miltei kaikille
firmoille. Digitalisaation arkipäiväistyminen ei ehkä vielä ole täydessä
kukoistuksessa, mutta tänään näemme paljon saman tapaista
yli-innostusta jota vallitsi kun sähkö oli uusi ja ihmeellinen
teknologia.”
Samanlaista hypetystä Rehn näkee mm. tekoälyssä, vaikka kyseessä ei
olisi mitään aitoon tekoälyyn ja syväoppimiseen viittaavaakaan.
”Onkin täysin mahdollista sanoa että
monen monta niistä asioista joita tänään kuvaillaan käsitteillä kuten
juuri digitalisaatio ja tekoäly ovat oikeastaan varsin vanhoja
teknologioita jotka ovat saaneet uuden ja ehomman brändin…”
Yhteiskunnan ”harmaantumisessa” Alf Rehn näkee vakavasti otettavan
taloudellisen kehittymisen ja bisneksen mahdollisuuden. Kaiken järjen
mukaan tämä vaihtoehto kuitenkin edellyttäisi, että eläkevaroja
pullistelevat kassat käytettäisiin eläkkeiden maksamiseen, niin että
jokaisen eläkeläisen tulot ylittäisivät edes EU:n määrittelemän
virallisen köyhyysrajan. Ilman maksukykyä ei nimittäin ole toimivia
markkinoitakaan.
Miettiessään Suomen yritysmaailman tulevaisuutta Alf Rehn esittää joukon kysymyksiä vastauksien asemesta:
”Olemmeko panostamassa kehitykseen
joka tuo kilpailuvaltteja, tai kehitykseen joka tulee olemaan yhtä
itsestäänselviä kuin pistorasiat?
Olemmeko varmoja että ymmärrämme
kehittyvän teknologian potentiaaliset rajoitukset, ja tavat jolla sen
kehitys voi taittua tai tulla mahdottomaksi?
Onko käsitteistömme puhua kyseisestä tulevaisuudesta oikea, tai olemmeko kielemme vankeja? […]
Katsommeko oikeita tulevaisuuksia, tai jätämmekö huomioimatta sellaisia jotka eivät meistä symboloi uutuutta ja uusiutumista?
Keskitymmekö liikaa helposti käsiteltäviin tulevaisuuksiin, jättäen suuremmat ja monimutkaisemmat mietintöjemme ulkopuolelle?
Kuvittelemmeko liikaa jo nähtyjen ratkaisujen kyvystä vaikuttaa tuleviin haasteisiin? […]
Mitkä teollisuuden haarat, ammattikunnat ja ilmiöt ovat jääneet harkinnan ulkopuolelle?
Mitkä ovat ne mekanismit jolla valitsemme ne ilmiöt joita katsomme, ja miten pitkälle voimme luottaa näihin? […]
Mitkä olisivat Suomen liiketalouden pahimmat painajaiset, ja mitkä valmiudet meillä on jos nämä toteutuvat?
Mitkä ovat ne tulevaisuudet joista emme puhu koska ne ovat liian kauhistuttavia ja täten liian raskaita harkita?”
Yhteenvetona Rehn esittää, että talouden edellytyksiä tulisi edistää
yleisesti eikä vain muodissa olevia aloja. Politiikan pitäisi keskittyä
enemmän esteiden raivaamiseen kuin talouden ohjaamiseen tukia
suuntaamalla.
Poliitikkojen pitäisi pystyä luomaan rakenteet, jotka keskittyisivät
enemmän yritysmaailman kriisien hoitamiseen kuin toivottujen
mahdollisuuksien esiin manaamiseen. Keskeistä tässä on toimiva koulutus-
ja tutkimuspolitikka ja aktiivinen kauppapolitikka. ”Hyvän
tulevaisuuspolitiikan tunnistaa enemmin siitä josko se kykenee
reagoimaan tehokkaasti yllätyksiin, ei siitä josko se aina välillä
kykenee ennustamaan oikein”, kirjoittaa Rehn.
On vaikeaa nähdä tulevaisuuteen. Vielä vaikeampaa on luoda uutta
tulevaisuutta varten. Jalat pysyvät tiukasti maassa kun muistamme, että
kaikki tämän päivän modernin yhteiskunnan tukipylväät kuten
kybernetiikka, automaatio, robotiikka, digitalisaatio ja geenibiologia
juontavat hamalle 1970-luvulle – tosin sillä poikkeuksella, että
poliittinen taikausko voi jäädyttää tärkeitä taloudellisia löytöjä jopa
kymmeniä vuosia geeniteknologian tapaan.
Ja hyväksi lopuksi Rehn kehottaa kaikessa nöyryyteen, vaikka vähän
häpeillen, koska professorit eivät ole tulleet kovin tunnetuiksi
nöyryydestään. Nöyryyttä on sen tunnustaminen, miten vähän tulevaisuutta
voidaan ennustaa. Alf Rehnin päätöslause kuuluu:
”Tämä nöyryys on se mikä pystyy
ainakin osittain hälventämään ja vähentämään niitä vääristymiä,
kieroutumia, ja sokeita kohtia joita liiketalouden tulevaisuusajattelu
on pullollaan.” ¤
Kun biologi Allan Savory
oli nuorena miehenä perustamassa kansallispuistoja Afrikkaan, hän tiesi
saman kuin minkä tiesi jokainen tutkija ja kadunmies: liiallinen
laiduntaminen tuhoaa kasvillisuuden ja edistää aavikoitumista. Saman saa
aikaan valtavien peltoalueiden huipputekniikalla viljely, koska tuuli
vie ajan mittaan mennessään hedelmällisen humuskerroksen. Kun
1950-luvulla kansallispuistoista häädettiin ihmiset, alkoi maa rapistua.
Laidunkarjaa ei ollut ja tutkijat tulivat siihen tulokseen, että maa
köyhtyy, koska on liikaa norsuja. Tämän virheellisen käsityksen
seurauksena ammuttiin yli 40 000 norsua, mutta ongelma vain paheni.
Allan Savory päätti tämän seurauksena omistaa elämänsä ongelman
ratkaisemiseen. Samanlaista aavikoitumista hän näki myöhemmin
Yhdysvalloissa. IPCC:n raportin kirjoittajat laittoivat vuonna 2002
aavikoitumisen syyksi ”tuntemattomat prosessit”. Vasta myöhemmin Allan
Savory ymmärsi, että eläinten on saatava laiduntaa siellä, missä
pedotkin liikkuvat. Näiden pelossa karja hakeutuu laumoihin, koska se on
niiden luontainen tapa puolustautua. Samalla, kun niiden on liikuttava
paikasta toiseen, ne jättävät jälkeensä lantaa, joka antaa hyvän suojan maaperälle. Eläinlaumat sekoittavat tallatun ruohon lantaan, minkä seurauksena tapahtuu luonnollinen kompostoituminen.
Toisin käy, kun pellonraivauksen tieltä tai kuivuuden jälkeensä
jättämät ruohikot poltetaan. Joka vuosi palaa miljardi hehtaaria
ruohotasankoja, minkä seurauksena maa jää paljaaksi. Hiiltä ja saasteita
vapautuu palamisessa hehtaarin alueelta enemmän kuin 6 000 autoa saisi
aikaan samassa ajassa. Näin tehtäessä kuvitellaan, että polttaminen
poistaa kuolleen aineksen ja mahdollistaa uuden kasvun. Vaikka sadetta
saataisiinkin, vesi haihtuu, eikä hedelmällistä kasvupohjaa muodostu.
Tämän ongelman poistamiseksi on olemassa vain yksi vaihtoehto koskien
koko maapalloa, vaikka se ilmastotieteilijöille ja tiedemiehille tuntuu
järjenvastaiselta. Ja tämä vaihtoehto on käyttää laidunkarjaa tiiviissä
ja liikkuvassa laumassa yhdessä saalistajien kanssa kuten ennenkin.
Paluu luontoon
Biologit ja ekologit kutsuvat periaatetta maaperän
kokonaisvaltaiseksi hoitamiseksi ja suunnitelmalliseksi laiduntamiseksi.
Nykyisin Afrikassa opetetaan kyliä kokoamaan eläimet suurempiin
laumoihin laiduntamaan luontoa jäljitellen. Esimerkiksi Zimbabwessa
oli ollut neljä kuukautta hyviä sateita (2012), mutta edessä oli
kuivuus, koska kaikki vesi haihtui maan pinnalta. Samalla sademäärällä
luonnollisen laiduntamisen jälkeen joet virtasivat ja koko luonto
kasveineen ja eläimineen kukoisti. Tämä saatiin aikaan lisäämällä karjan
ja vuohien määrää 400 prosentilla ja laiduntamalla niitä luontoa
matkien yhdessä norsujen, puhvelien, kirahvien ja muiden eläinten
kanssa.
Väkivaltaisessa Afrikan sarvessa paimenet ovat alkaneet laiduntaa
karjaa luonnonmukaisesti. Se on heidän ainoa toivonsa pelastaa eläimensä
ja perheensä. Nyt eläinten avulla voidaan ruokkia tuon maan kaikki
ihmiset eikä siihen tarvita kuin 95% maan viljelyalasta.
”Tekomme aiheuttavat ilmastonmuutosta globaalisti uskoisin yhtä
paljon kuin fossiiliset polttoaineet ja kenties jopa enemmän. Mutta mikä
pahempaa, se aiheuttaa nälänhätää ja köyhyyttä, väkivaltaa, sosiaalista
romahdusta ja sotaa… miljoonat miehet, naiset ja lapset kärsivät ja
kuolevat. Ja tämä jatkuu, sillä me tuskin kykenemme estämään ilmastoa
muuttumasta edes sen jälkeen kun fossiilisten polttoaineiden käyttö on
lopetettu”, sanoo Savory:
Uskoisin näyttäneeni, kuinka voimme toimia yhdessä luonnon kanssa
hyvin pienillä kustannuksilla muuttaaksemme kaiken tämän. Me teemme jo
niin noin 15 miljoonalla hehtaarilla viidellä mantereella… Jos teemme
saman noin puolella maapallon ruohotasangoista… voimme saada
kasvihuonepäästöjen tasot esiteollisen aikakauden tasolle samalla
ruokkien koko väestön. En voi kuvitella mitään, mikä tarjoaisi enemmän
toivoa planeetalle, teidän lapsillenne, heidän lapsilleen, ja koko
ihmiskunnalle.”
Yhtenä syynä sateiden vähenemiseen ovat olleet metsien hakkuut ja
niiden muuttaminen ne monokulttuurilla hallittavaksi tehoviljelmiksi. Se
paitsi köyhdyttää maan, myös vähentää sateiden määrää. Metsät ovat
tärkeä tekijä ketjussa, joka pitää huoltaa maan elävyydestä, ja myös
sateista. Puiden ”hengitys” nostaa taivaalle runsaat määrät
pienhiukkasia ja aerosoleja, jotka toimivat vesihöyryn
tiivistymisytiminä sateeksi. Puupelloilla hävitetään metsien
monimuotoisuutta. YLEn uutiset (7.6.) kertoivat, että tämän estämiseksi
jätetään avohakkuille muutamia puita, jonka metsänistuttajat voivat
siinä sivussa polttaa ötököiden pelastamiseksi. Tämä on jälleen vain
pieni laastari ammottavaan haavaan.
Miksi yksinkertainen ratkaisu ei kelpaa?
Rikkaat, joiden ahneus on kyltymätön, ovat aina vailla elintilaa.
Näitä kyltymättömiä on kaikissa maissa. Heidän etujensa mukaista on
siirtää ihmisiä pois näiden omilta asuinalueilta, mikä on tietynlaista
kansanmurhaa sekin.
Taloudelliseen determinismiin kuuluu valittaa: vaihtoehtoja ei ole.
Vaihtoehtoja ei ole, koska tämä on ainoa vaihtoehto, joka takaa
kehityksen. Tuntuuko tutulta? On ihmisiä ylhäällä taivaissa ja ihmisiä
alhaalla maassa eivätkä heidän etunsa koskaan kohtaa.
”On silti yksi ongelma, ja tuo ongelma on Lebensraum. Valtakunta
tarvitsee Lebensrauminsa. Mistä taivaan valtakunta löytää Lebensraumin?
Taivaan kansalaiset katsovat alas vanhaan maahan…He näkevät tuhansia
eekkereitä viljelysmaata ja ajattelevat: tuolla pitäisi oikeastaan olla
erikoistalousalue meidän teollisuudellemme. He näkevät Singurin rehevät
pellot ja tietävät, että siellä pitäisi todellisuudessa olla autotehdas
kansanauto Tata Nanolle. He ajattelevat: tuo on meidän bauksiittimme,
meidän rautamalmimme, meidän uraanimme. Mitä nuo ihmiset tekevät meidän
maillamme? Mitä meidän vetemme tekee niiden joissa? Mitä meidän
puutavaramme tekevät niiden metsissä?
Jos katsoo karttaa Intian metsistä, mineraalivaroista ja adivasien
asuinsijoista, voi huomata, että nämä asettuvat päällekkäin. Joten
todellisuudessa ne, joita me kutsumme köyhiksi ovat valtavan rikkaita.
Mutta kun taivaskansalaiset tähyävät maata, he näkevät ylimääräisiä
ihmisiä istumassa arvokkaiden luonnonvarojen päällä. Natseilla oli
ilmaisu tällaisille ihmisille: überzähligen Essern (ylimääräiset syöjät), näin sanoo tunnettu kansalaisaktivisti Arundhati Roy esseessään Kuuntelen heinäsirkkoja: Kansanmurha, kieltäminen ja juhlinta. Ja
mitä tapahtuu, kun ihmiset asettuvat vastarintaan? Heidät leimataan
terroristeiksi. Heidät leimataan kehityksen vastustajiksi. On vain
kasvu, rajaton kasvu, joka perustuu taloudelliselle determinismille.
Muita vaihtoehtoja ei ole.
Intiassa köyhät pääsevät esiin vain, kun heidät esitellään maailmalle
kehitysavun ja mikrolainojen onnellisina vastaanottajina. Heistä
kerrotaan, miten onnellisia he omassa köyhyydessään ovat.
Ja mitkä ovat ihmisten mahdollisuudet vaikuttaa: Miten voi ryhtyä
nälkälakkoon, kun on valmiiksi nälkiintynyt? Miten voi boikotoida
tuotteita, kun ei ole rahaa ostaa mitään? Miten voi kieltäytyä
maksamasta veroja, kun tuloja ei ole?
Miten kauan me hyvät ihmiset annamme tämän kaiken jatkua? ¤ Lähteet
Roy, Arundhati: Kuuntelen heinäsirkkoja, Merkintöjä demokratiasta. Into. 2011. (suom. Risto Tiittula)
On niin kovin hiljaista, mietin. On ollut jo jonkin aikaa. Mistä mahtanee johtua? Jääkiekkokin loppui jo!
Pari päivää sitten kuljin vanhaa reittiäni lapsuuden maisemiin ja
mitä näinkään. Vanhat ja vielä nuoremmatkin metsät teiden varrelta oli
hakattu puti puhtaiksi. Tästä olen puhunut ennenkin, mutta nyt tilanne
alkaa olla sellainen, että raiskioita on enemmän kuin metsää näillä
main.
Veronmaksajien tuella harjoitetaan vihreää energiapolitiikkaa
polttamalla Suomen vihreä kulta savuna ilmaan. Metsien monimuotoisuus on
todellisessa vaarassa. Metsien hakkaaminen vaikuttaa myös ilmastoon
lisäten kuivuutta. Merenranta- ja sademetsien muuttaminen viljelymaiksi
on lisännyt kuivuutta myös globaalisti.
Metsänhakkuiden kuivuutta lisäävää vaikutusta käsitellään seuraavassa lyhyessä englanninkielisessä videossa:
Metsät ovat tärkeä aerosolien tuottaja. Aerosolit puolestaan
muodostavat ilmassa tiivistymisytimiä, joista sade syntyy. Tällä
tosiseikalla ei ole mitään tekemistä hiilidioksidin kanssa.
MUUTAMA PÄIVÄ sitten vastaani tuli tieto, että Suomessa on ryhdytty tappamaan järviä. Näin uutisoi Maaseudun tulevaisuus 18.5.2017:
”Pahasti rehevöityneeseen
Littoistenjärveen ruiskutettiin viime viikolla noin 200 tonnia
puhdistavaa kemikaalia. Osakaskuntien yhteisen hoitokunnan puheenjohtaja
Jukka Heikkilä kertoo Helsingin Sanomille, että vesi on jo nyt kuin akvaarioon katselisi.
Veden pH-arvon noustessa vesi kirkastuu edelleen lähiviikkoina. Vesi muuttui samalla uintikelpoiseksi.
Kemikaalin tappamia kaloja kerättiin rannoilla noin 1 800 kiloa.”
Tällaisten keinotekoisesti aikaansaatujen dramaattisten muutosten seuraukset eivät välttämättä ole tiedossa tai hallinnassa. Ennen kalastuskunnat hoitivat järviä niin, ettei tällaista myrkyn kylvöä tarvinnut harrastaa.
HILJAISTA ON siinäkin suhteessa, että Lapissa meneillään olevista sotaharjoituksista
ei juuri puhuta. Lapin pesiville linnuille ja muille eläimille
yliäänikoneiden synnyttämät pamaukset ja maanpäällinen melu on
kauhistus. Puhumattakaan siitä, miten paljon siinä tuhlataan
veronmaksajien rahoja ja resursseja. Miten paljon tuotetaan saasteita ja
hiilidioksidia, ei kiinnosta ketään.
Näiden asioiden ympärillä olevaa hiljaisuutta minä tarkoitin. Missä
ovat vihreät ja punavihreät? Siellä kuplassako yhä? Missä on WWF,
Luonnonsuojeluliitto ja Luontoliitto? Missä Maan Ystävät, missä
Greenpeace?
Onko niin, että tärkeintä on vain se, että puoluetuet ja toimintatuet
juoksevat? Onko tärkeintä oman aseman säilyttäminen? Vai mistä tämä
vaikeneminen johtuu?
Jotta en antaisi väärää kuvaa, niin otetaan lainaus Ylen uutisesta 22.5.2017:
”Rovaniemellä on maanantaina Suomen
rauhanpuolustajien mielenosoituksia lentoharjoitusta vastaan. Järjestö
on kertonut, että mielenosoitukset järjestetään harjoituksen
aloituspäivänä Rovaniemellä lentokentällä ja Lordin aukiolla, ja niitä
seuraa rauhanaiheinen seminaari Lapin yliopistolla.
Rovaniemen lentokentän parkkipaikalle
kerääntyi aamulla yhdeksältä noin 30 mielenosoittajaa, joilla oli
banderolleja monella eri kielellä, muun muassa tekstillä ’U.S. Army go
home’ ja ’Peace’.”
Politiikassa toimiminen ei ole pelkkää
puhetta tai sanapeliä. Vasemmisto–oikeisto-jako on edelleen olemassa
aivan riippumatta siitä, miten ihmiset sen käsittävät.
Vasemmisto ja oikeisto ovat todellisuutta ja kuvaavat maailman
perusristiriitaa työn ja pääoman välillä. Tämä on olennaista, ja se lyö
itsensä läpi kaikessa yhteiskunnallisessa, niin kansallisessa kuin
kansainvälisessäkin.
Jokainen käsittää asiat tietysti omalla tavallaan jo pelkästään sen
vuoksi, että jokaisella sanalla on jokaiselle ihmiselle oma
merkityksensä (denotaatio) ja arvosisältönsä (konnotaatio). Lisäksi
keskeinen merkitys tulee kontekstista.
Pelkkiin mielikuviin asiat eivät pysähdy, vaikka lopullinen puheen
sisältö muodostuukin vastaanottajan päässä. Sanoilla manipulointi on
totalitarismia, ja siksi jokaisen olisi syytä opetella lähilukua ja
media-analyysiä.
Esimerkiksi globalismi ja suverenismi eivät ole yhteismitallisia
oikeiston ja vasemmiston kanssa, vaikka jossain olen nähnyt väitettävän,
että edellisillä käsitteillä voisi ja pitäisi korvata jälkimmäiset.
Minä pidän vasemmistoa ja oikeistoa edelleen varsin käyttökelpoisena
vastaparina, kun puhutaan työstä ja pääomasta sekä niiden välisestä
ristiriidasta.
Globalismi edustaa kansainvälistä keskittynyttä rahavaltaa finanssimaailmassa. Globalisaation hyödyt ovat ihmiskunnan suurimman osan ulottumattomissa, jos muu maailma ei kykene kansainväliseen solidaarisuuteen.
Suverenismin ylikorostaminen voi puolestaan peittää
äärikansallismielisyyden tunnettuine seurauksineen.
Kiihkokansallisuudessa ei ole mitään ihailtavaa.
Jos näitä kahta käsitettä halutaan tarkastella
vasemmisto–oikeisto-akselilla, niin kiihkokansallisuus johtaa helposti
äärioikeistoon tunnettuine seurauksineen. Kansainvälinen solidaarisuus
puolestaan ilmentää vasemmistoa parhaimmillaan.
Kuva (Ssolbergj via Wikimedia Commons [CC3.0]): EU-parlamentin poliittiset jakaumat vuoden 2009 EU-parlamenttivaalien jälkeen.