lauantai 10. elokuuta 2013

Sen näkee naamasta

Kuva: Kaija Olin-Arvola: Roskaa
 
Sen näkee naamasta. Vai näkeekö sittenkään?
Amerikkalainen tv-tähti Oprah Winfrey kertoi Entertainment Tonight –ohjelmassa, miten häntä kohdeltiin sveitsiläisessä kaupassa:
”– Menen sisälle kauppaan ja sanon naiselle: Anteeksi, mutta voinko nähdä tuon päänne yläpuolella olevan laukun. Ja hän sanoo minulle: Ei, se on liian kallis.
Pyynnön toistaminen kahdesti ei myöskään tuonut tulosta.” (Ilta-Sanomat 9.8.2013)
Oprah tulkitsi tämän rasismiksi. Onko köyhien syrjiminen siis myös rasismia?
Minulle kävi tässä päivänä muutamana niin, että apteekin myyjä katsoi naamani perusteella, ettei minulla ole varaa erääseen hintavaan lääkkeeseen, jonka lääkäri oli minulle määrännyt.
Sitä myyjä sen sijaan ei kertonut, että jos nyt ostaisin lääkkeen, tulisi maksukattoni kerralla täyteen ja saisin koko loppuvuoden lääkkeeni 1.50 eurolla.
Miksi näin?
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti