tiistai 19. helmikuuta 2013

Kelpaisko sulle muutama milli?





Kuva: Kaija Olin-Arvola


Posteljooni tiesi, että ainakin pääkaupunkiseudulla on pulaa jo pakettiautonkuljettajista. Internet-kauppa on lisännyt kuljetustarvetta. Paketteja pukkaa. Varmaan monikin ryhtyisi työhön, jos olisi ajolupa eli kortti.

Liikenteen turvallisuusvirasto eli Trafi kilpailutti kuljettajatutkintojen vastaanoton vuosille 2011-2014 ja sai yhden ainoan tarjouksen A-Katsastus Oy:n tytäryhtiöltä Ajovarma Oy:ltä.

Ajovarman liikevaihto oli 2010 7,96 miljoonaa euroa ja tulos 639 000 euroa. Vuonna 2011 liikevaihto nousi 11,5 miljoonaan euroon ja tulos 3,78 miljoonaan euroon. Näin tehtiin kilpailutuksella erinomainen bisnes yhdelle yhtiölle.

Tammikuussa nousi autokouluissa tapahtuva opetus 300 eurolla eli 16 prosentilla. Opetuslupaopetuksen hinta kohosi 700 eurolla eli kolminkertaiseksi, kun autokoulussa annattavan opetuksen osuutta lisättiin.

Autoliiton päätoimittaja Eila Parviainen kirjoittaa (Moottori 2-2013): ”Jälleen viranomaispäätöksellä on kasvatettu yhden toimialan liiketoimintaa, kavennettu kuluttajan valintamahdollisuuksia ja lisätty kuluttajan kustannuksia.”

”Muitakin erikoisia piirteitä asiaan liittyy. Ajovarman toimitusjohtajana sattuu olemaan Hannu Pellikka, joka on tehnyt pitkän virkauran AKE:ssa/Trafissa. Ajovarma ja A-Katsastus ei maksa voitoistaan käytännössä lainkaan veroja Suomeen. Kaiken pohjalla vielä se tosiasia, että me veronmaksajathan lopulta omistamme Trafin. Trafi siis ulkoistaa omat ydintoimintansa ja maksattaa siitä aiheutuvan kustannusnousun omistajillaan eli meillä – eivätkä edes verotulot tule meidän hyväksemme”, kirjoittaa Eila Parviainen.

Mitä ajattelee asiasta liikenneministeri? Mitä tekee hallitus?



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti